lauantai 9. maaliskuuta 2013

Mikä meni pieleen Automaa?

Sain 7.3.2013 Automaalta tekstiviestin, jossa markkinoitiin tilaisuutta viikonloppuna auton vaihtoon edullisella korolla ja kahvitkin luvattiin vielä tarjota. Se herätti monenlaisia tuntemuksia. Ensinnäkin olin tyytyväinen, että joku autokauppiaista oli herännyt mobiilimarkkinointiin. Viestin sisältö meni kuitenkin pahasti metsään omalta osaltani.

Sisällön takia heräsi myös kysymys, koska olen antanut Automaalle luvan markkinoida mobiilisti? Olen ostanut yhden auton Automaalta. Voi siis ajatella että on olemassa asiakkuussuhde, johon viestiminen perustuu. Tuntui kuitenkin aika hassulta, koska auton ostosta on aikaa jo vuosia. Miksi markkinoitiin nyt? Oliko taustalla suurempi tieto siitä että edellisestä ostoksesta on juuri sen verran aikaa että keskimäärin tässä kohti asiakas voisi vaihtaa autoa? Jos oli, niin aika fiksu systeemi. Meni vain pieleen parilla kuukaudella. Vai onko kyse vain siitä että autokauppiaan varastossa lojuu nyt kasapäin autoja ruostumassa ja niistä yritetään päästä epätoivoisesti eroon? No, ei siinä vielä kaikki mikä tuntui menevän pieleen. Viestissä ei mainittu mitä minun tulee tehdä jos en halua näitä viestejä enempää.

Miten Automaan tulisi sitten kehittää viestintäänsä? Tässä pätee sama totuus kuin hyvässä markkinoinnissa aina. Tunne asiakkaasi. Suomen Asiakkuusmarkkinointiliittoa lainaten:"Käytä käytettävissä olevia kohdistamisen välineitä siten, että vastaanottajien voidaan arvioida olevan mahdollisimman kiinnostunut tarjotusta sisällöstä ja palvelusta." Jos taustalla oli tuo mainitsemani fiksuus, niin olisi kannattanut mainita se. Se olisi kuulostanut minusta heti siltä että asiakkaasta huolehditaan. Ostit meiltä auton 2009 ja haluamme auttaa seuraavankin hankinnassa. Vuoden 2009 ja tämän päivän välissä ei ole kuitenkaan tullut yhtään viestiä. Hyvä Automaan markkinointiväki, miettikääpä siis kohdistamista.

Ja sitten se juttu mikä puuttui viestin lopusta. Sähköisen viestinnän tietosuojalaki on sen suhteen varsin yksiselitteinen:"Palvelun tarjoajan tai tuotteen myyjän on annettava asiakkaana olevalle luonnolliselle henkilölle mahdollisuus ilman erillistä maksua ja helposti kieltää yhteystiedon käyttö tiedon keräämisen ja jokaisen sähköpostiviestin, tekstiviestin, puheviestin, ääniviestin ja kuvaviestin yhteydessä. Palvelun tarjoajan tai tuotteen myyjän on selkeästi tiedotettava kieltomahdollisuudesta." Minä en löytänyt Automaan sivuiltakaan paikkaa, josta olisin voinut viestinnän kieltää. Jäänkin nyt jännityksellä odottamaan oliko tämä tässä vai saanko seuraavan viestin neljän vuoden kulutttua vai ehkä jo aiemmin ja mitä minulle silloin tarjotaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti